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Humboldt-Universität zu Berlin - Cilliers Breytenbach

Veröffentlichungen (Auswahl)

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Monographien

Nachfolge und Zukunftserwartung nach Markus. Eine methodenkritische Studie (AThANT 71), Zürich 1984. (= Dissertation, München 1983)

Versöhnung. Eine Studie zur paulinischen Soteriologie (WMANT 60), Neukirchen-Vluyn 1989.(= Habilitationsschrift, München 1985)

Paulus und Barnabas in der Provinz Galatien. Studien zu Apostelgeschichte 13f.; 16,6; 18,23 und den Adressaten des Galaterbriefes (AGJU 38), Leiden 1996. ►►►

Grace, Reconciliation, Concord. The Death of Christ in Graeco-Roman Metaphors (NT.S 135), Leiden 2010. ►►►

[mit Christiane Zimmermann] Early Christianity in Lycaonia and Adjacent Areas: From Paul to Amphilochius of Iconium (ECAM 101), Leiden 2018. ►►►

Von Texten zu Geschichten. Aufsätze zur Konzeption und Geschichte der Wissenschaft vom Neuen Testament (WUNT 448), Tübingen, 2020. ►►►

The Gospel according to Mark as Episodic Narrative (NT.S 182), Leiden, 2021. ►►►

Digitale Publikation

Inschriftendatenbank Inscriptiones Christianae Graecae (ICG): A Digital Collection of Greek Early Christian Inscriptions from Asia Minor and Greece.

Herausgegeben seit 2012

Der Römerbrief als Vermächtnis an die Kirche. Rezeptionsgeschichten aus zwei Jahrtausenden, Neukirchen-Vluyn 2012. ►►►

[mit Jörg Frey] Reflections on the Early Christian History of Religion – Erwägungen zur frühchristlichen Religionsgeschichte (AJEC 81), Leiden 2012. ►►►

[mit Pieter W. van der Horst] Sparsa Collecta. The Collected Essays of W.C. van Unnik. Part Four: Neotestamentica – Flavius Josephus – Patristica (NT.S 156), Leiden 2014. ►►

Paul's Graeco-Roman Context (BETL 277), Leuven 2015. ►►►

[mit Fabian Horn] Spatial Metaphors. Ancient Texts and Transformations, Berlin 2016. ►►►

God's Power for Salvation: Romans 1,1-5,11, Leuven 2017. ►►►

[mit Julien Ogereau] Authority and Identity in Emerging Christianities in Asia Minor and Greece (AJEC 103), Leiden 2018. ►►►

[mit Chiara Ferella] Paths of Knowledge. Interconnection(s) between Knowledge and Journey in the Greco-Roman World, Berlin 2018.►►►

[mit Christoph Markschies] Adolf Deißmann: Ein (zu Unrecht) fast vergessener Theologe und Philologe, Leiden 2019. ►►►

Aufsätze seit 2012 (Auswahl)

Erwägungen zu einer Geschichte der Religion des Urchristentums, in: Cilliers Breytenbach und Jörg Frey (Hg.), Reflections on Early Christian History of Religion/Erwägungen zur frühchristlichen Religionsgeschichte (AJEC 81), Leiden 2012, 1-25.

PsalmsLXX and the Christian Definition of Space. Examples Based on Inscriptions from Central Asia Minor, in: Johann Cook und Hermann-Josef Stipp (Hg.), Text-Critical and Hermeneutical Studies in the Septuagint (VT.S 157), Leiden 2012, 381-394.

From Mark's Son of God to Jesus of Nazareth – Un cul-de-sac?, in: Jan van der Watt (Hg.), The Quest for the Real Jesus. Radboud Prestige Lectures by Prof. Dr. Michael Wolter (Biblical Interpretation Series 120), Leiden 2013, 19-56.

What's in the Name 'Paul'? On Early Christian Inscriptions in Lycaonia, in: Paul-Gerhard Klumbies und David S. du Toit (Hg.), Paulus – Werk und Wirkung. Festschrift für Andreas Lindemann zum 70. Geburtstag, Tübingen 2013, 463-477.

Liberation of Enslaved Bodies: Christian Expectancy according to Rom 8:18–30, in: Christopher Tuckett (Hg.), 2 Thessalonians and Pauline Eschatology. For Petr Pokorny on his 80th Birthday, Colloquium Oecumenicum Paulinum 21, Leuven 2013, 197-214.

The Early Christians and Their Greek Bible: Quotations from the Psalms and Isaiah in Inscriptions from Asia Minor, in: Wolfgang Kraus und Siegfried Kreuzer (Hg.), Die Septuaginta – Text, Wirkung, Rezeption. 4. Internationale Fachtagung veranstaltet von Septuaginta Deutsch (LXX.D), Wuppertal 19.–22. Juli 2012 (WUNT 325), Tübingen 2014, 759–774.

Narrating the Death of Jesus in Mark: Utterances of the Main Character, Jesus, ZNW 105,2 (2014), 153–168.

The Historical Example in 1 Clement, ZAC 18,1 (2014), 17–28.

Crossing Boundaries in New Testament Studies: Abraham J. Malherbe and European Scholarship, ResQ 56,3 (2014), 129–136.

Das II. Vatikanische Konzil und „evangelische“ Exegese des Neuen Testaments, BThZ 31,2 (2014).

‘Metaphorical’ Redefinition of Church Space through LXX Texts on Christian Monuments from Asia Minor, in: The Metaphorical Use of Language in Deuterocanonical and Cognate Literature, hrsg. von Markus Witte und Sven Behnke (Deuterocanonical and Cognate Literature Yearbook 2014/2015), Berlin 2015, 471-485.

Bousset's Kyrios Christos: Imperfections of a Benchmark, Early Christianity 6,1 (2015), 5-16.

Die Briefe des Paulus: Kreuzpunkt griechisch-römischer Traditionen, in: Cilliers Breytenbach (Hg.), Paul's Graeco-Roman Context (BETL 277), Leuven 2015, 3-28.

Lights from the Ancient Near East. Illumination of exterior and interior space in the New Testament, in: Svensk Teologisk Kvartalskrift 91,3 (2015), 101-108.

"Taufen" als Metapher in den Briefen des Paulus: Randbemerkungen zur Wendung βαπτισθῆναι εἰς τι/τινα, in: Jochen Flebbe / Matthias Konradt (Hg.), Ethos und Theologie im Neuen Testament. Festschrift für Michael Wolter, Neukirchen-Vluyn 2016, 163-288.

"Christian Prisoners: Fifth and Sixth Century Inscriptions from Corinth, Acta Theologica, Suppl. 23 (2016), 302-309.

Lycaonian Christianity under Roman Rule and their Jewish-Christian Tradition, in: Yair Fürstenberg (Hg.), Jewish and Christian Communal Identities in the Roman World, Leiden: Brill 2016, 185-200.

[mit Fabian Horn, Camilla Di Biase-Dyson, Markus Egg, Therese Fuhrer, Verena Lobsien, Renate Schlesier, Jan Stenger, Beatrice Trînca] Spatial Metaphors of the Ancient World. Theory and Practice, in: Special Volume 6 (2016): Space and Knowledge. Topoi Research Group Articles, ed. by Gerd Graßhoff and Michael Meyer, 453–480. ►►►

[mit Julien Ogereau:] Inscriptiones Christianae Graecae (ICG) 1.0: An Online Database and Repository of Early Christian Greek Inscriptions from Asia Minor and Greece, Early Christianity 8 (2017), 409–419.►►►

Historisch-kritische Einleitung in das Neue Testament? Randbemerkungen zu einer hybriden Disziplin, in: Michael Labahn (Hg.), Spurensuche zur Einleitung in das Neue Testament (FS Schnelle), Göttingen 2017, 17-29.

Das Wissen und Nicht-Wissen um die Zeit als Verhaltensregel: Eine textpragmatische Analyse der Endzeitrede in Markus 13, in: Ruben Zimmermann und Stephan Joubert (Hg.), Biblical Ethics and Application: Purview, Validity, and Relevance of Biblical Texts in Ethical Discourse (Kontexte und Normen neutestamentlicher Ethik IX), 105-120.

The letter to the Romans as Paul’s legacy to theology: Reception in exposition, Stellenbosch Theological Journal 3,2 (2017), 269–297.►►►

Relational Identity and Roman Name-Giving among Lycaonian Christians, in: Ders./J. Ogereau (Hg.), Authority and Identity in Emerging Christianities in Asia Minor and Greece, Leiden: Brill 2018, 144-167.►►►

Das Markusevangelium, in: Becker, E.-M., Horn, F.W., Koch, D.-A.(Hg.), Der »Kritisch-exegetische Kommentar« in seiner Geschichte, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2018, 106-123.►►►

Epigraphic Evidence for the Impact of Paul in Central Asia Minor, in: Jens Schröter, Simon Butticaz, Andreas Dettwiler (Hgg.), Receptions of Paul in early Christianity. The Person of Paul and his Writings through the Eyes of his early Interpreters (BZNW 234), Berlin: De Gruyter 2018, 825-838.

Adolf Deissmann als Historiker des antiken Christentums, in: Breytenbach, C., Markschies, Chr. (Hgg.), Adolf Deissmann: Ein (zu Unrecht) fast vergessener Theologe und Philologe (NovTSup 174), Leiden: Brill 2019, 153-169.

Das Evangelium nach Markus: Verschlüsselte Performanz? in G. van Oyen (ed.), Reading the Gospel of Mark in the Twenty-First Century (BEThL 301) Leuven: Peeters 2019, 87-114

Mark, Gospel of, I New Testament, in EBR 17 (Berlin: de Gruyter, 2019) 921-926.

Metaphor in argument: The Beelzebul-controversy in the Gospel according to Mark, Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft 110/2 (2019) 133-145.

Alternation between Aorist, Historical Present and Imperfect: Aspects of Markan Narrative Style, in Ephemerides Theologicae Lovanienses 95/4 (2019) 529-565

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